stam

stam
Home » , » Dilema Ramadhan

Dilema Ramadhan

Ramadhan sudah semakin mendekati kita.Bagi sesiapa yang betul-betul menyedari dan menantikan dengan penuh sayang kedatangan bulan Ramadhan ini pasti sudah memulakan persiapan rohani dan jasmani, ditambah lagi dengan persediaan minda yang mantap kerana bagi minda itu terdapat suatu kekuatan yang luar biasa, ataupun yang biasa disebut-sebut oleh Ketua Badar kita, Zaid Zainurrashid ketika riadhah sebagai power of mind. Walau apa sekalipun, kita mesti menyedari suatu hakikat bahawa yang tinggal antara kita dengan ramadhan bukanlah bulan, hari ataupun minggu, bahkan hanya beberapa detik sahaja.

Bila berbicara tentang Ramadhan pada tahun ini, pasti akan terlontar satu soalan yang boleh dikatakan sebagai dilema dalam diri pelajar STAM. Mereka akan tertanya-tanya tentang mana satukah yang perlu lebih difokuskan, belajar ataupun ibadah. Hal ini kerana pada tanggal 30 Julai bersamaan 9 atau 10 Ramadhan, akan berlangsung ujian percubaan STAM. Jadi, akan timbul beberapa waham-waham yang mengganggu fikiran tentang belajar akan melemahkan fokus untuk mendapat amalan berganda pada bulan Ramadhan.

 persiapan Ramadhan perlu dilakukan dengan rapi 
(gambar; banner Ramadhan di hadapan musolla AIM, penyeri Ramadhan)

Kefahaman Ibadah

Sebelum kita pergi lebih jauh, mari kita singkap kembali asas kefahaman tentang ibadah yang terbahagi kepada dua, ibadah umum dan ibadah khusus. Ibadah khusus adalah yang datang dari nas dan syarak, manakala ibadah umum segala perbuatan yang tidak disyari'atkan secara khusus dalam nas, tapi dilakukan dengan dua syarat;

1. Ikhlas kerana Allah
2. Tidak melanggar batas syara'.

Maka perbuatan itu akan dikira ibadah dalam Islam dan mendapat pahala. Disebabkan itulah sebenarnya ruang untuk kita melakukan ibadah itu sangat luas, hatta dalam sesuatu masa pun kita boleh melakukan pelbagai pilihan ibadah. Persoalannya, adakah dengan kita belajar dan mengulangkaji pelajaran STAM, kita boleh memenuhi 2 syarat yang diletakkan? Sudah tentu boleh, kerana belajar juga adalah suruhan Allah yang kita perlu lakukan ikhlas kerananya. Belajar juga semestinya tidak melanggar batas syara', melainkanlah kalau ada ikhwah yang study sekali dengan akhowat di Alifullah atau padang polo, takpun mengulangkaji melalui sms atau chat fb, itu sudah lebih...

Jadi, kesimpulannya belajar juga ibadah dan dikira mendapat pahala jika mencukupi 2 syarat tersebut.. Cuma...

Mana Satu lebih Afdhal?

Persoalan seterusnya yang masih belum dijawab mungkin mana satu lebih utama? Menghabiskan masa dengan baca qur'an, solat tahajjud, qiyamullail, berzikir ataupun dengan belajar?

Cuba kita lihat beberapa contoh yang mudah untuk difahami sebelum soalan ini dijawab. Dalam Islam, kita diajar utamakan menjawab azan ketika azan sedang dilaungkan walaupun ketika itu kita sedang membaca AlQur'an. Begitu juga kita diajar membaca doa' masuk tandas lebih utama daripada membaca doa' makan ketika kita hendak masuk ke dalam tandas. Jadi, ibadah yang paling utama dalam seluruh aspek kehidupan kita ialah ibadah yang bertepatan dengan masa dan tempatnya.

Jadi, untuk menjawab persoalan antara baca qur'an dengan belajar, mana satu lebih utama, tidak semudah itu. Hal ini kerana setiap orang itu dikurniakan kemampuan kepala otak yang berbeza yang menyebabkan apabila tiba ujian percubaan STAM, situasi mereka akan berbeza. Mungkin ada orang yang kononnya dikatakan sebagai genius, lalu dengan belajar 10 minit dia boleh kuasai pelajaran tauhid, akhlaq, mantiq dan adab secara keseluruhannya. Maka orang sebegini mungkin boleh fokus kepada ibadah khusus seperti baca qur'an, zikir dan apa semua bagai kerana tanggungjawabnya untuk kuasai mata pelajaran dah selesai. Begitu juga sebaliknya, kalau ada orang yang 2 jam belajar pun masih tidak dapat menghafal wihdat soutiyyah dalam pelajaran 'arudh, maka lebih utama bagi dia untuk belajar.

Solusi

Akhir sekali, marilah kita sama-sama menyedari bahawa Ramadhan dan STAM sebenarnya dua acara penting yang perlu untuk kita sama-sama bersungguh-sungguh menghadapinya supaya tidak rugi dan menyesal. Sangat pelik apabila ada yang boleh lagi menghabiskan masa dengan movie, makan luar sehingga larut malam setiap hari, dan sebagainya lagi aktiviti yang tidak sehat. Sebenarnya, selain ibadah khusus dan belajar, ada 1001 lagi lompong kosong dalam masa seharian kita untuk kita buang dan isi dengan samada ibadah atau belajar pada bulan Ramadhan nanti.

Wallahua'alam.



0 Komen:

Spoiler Untuk lihat komentar yang masuk:

Post a Comment


 
Copyright © 1433H | 2012M. AIM | Membina Generasi Harapan . Hak cipta adalah terpelihara.
Laman ini dibangunkan oleh Unit Media Akademi Ikatan Muslimin