stam

stam
Home » , » Sehingga Para Pemuda itu Menyedari...

Sehingga Para Pemuda itu Menyedari...

Kehidupan seorang pemuda itu hakikatnya penuh dengan tanggungjawab, tetapi kebanyakan mereka langsung tidak sedar. Bahkan pemuda hari ini tanpa rasa bersalah menghabiskan banyak masa kosong mereka dengan perkara yang hanya membangkitkan nafsu hiburan dalam diri mereka sahaja. Kelalaian pemuda Islam zaman sekarang memberikan kelebihan kepada musuh-musuh Islam untuk terus menindas ummat Islam baik dari segi zahir mahupun batin, fizikal ataupun mental, sedangkan pemuda itu sendiri tidak menyedari.


Perkara ini telah disampaikan oleh Luqman Hakim bin Annuar sempena pembentangan Wacana ABN (agama, bangsa dan negara) yang dijalankan hampir setiap malam setelah habis peperiksaan STAM. ABN memberikan peluang kepada semua pelajar STAM untuk menyampaikan pembentangan mereka menggunakan slideshow dengan ringkas, padat dan penyampaian yang berkesan selama 15-30 minit.

Tekannya lagi, secara umumnya terdapat 3 tanggungjawab utama dalam kehidupan pemuda yang mesti dilaksanakan secara sempurna dan tidak diremehkan. Yang berikut ialah;

1.Untuk beribadah kepada Allah.
 
Apa yang dimaksudkan dengannya ialah tunduk dan patuh kepadaNya dalam segenap aspek kehidupan.  Berserah diri kehadratNya dalam setiap perkara yang ingin dilakukan serta bersabar atas takdir ketika musibah menimpa.

 وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون
 Maksud : “Dan tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadat kepadaKu.”-Az-Zariyat,56-


2.Untuk mengikuti manhaj rabbani.
 
Manhaj rabbani menunjukkan cara hidup yang diperintahkan oleh Allah, bukan hanya dalam ibadah khusus seperti solat dan baca quran sahaja, malah setiap perbuatan perlu mengikut acuan Allah. Oleh kerana itulah kita selalu mendengar istilah "islamic banking", "islamic finance", "islamic entertainment" dan lain-lain, kerana manhaj yang rabbani itu wujud dalam segenap aspek. Wajib bagi pemuda mengikutinya tanpa menurut kehendak nafsu darah muda yang bergelojak dalam diri diri, membuak-buak dalam perbuatan.

 ومن يبتغ غير الإسلام دينا فلن يقبل منه وهو في الأخرة من الخسرين
 Maksud : “Barangsiapa yang mencari agama selain Islam,maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya,dan dia di akhirat termasuk orang-orang yang rugi.”-Ali Imran,85-


3)Untuk memberikan waladan ketaatan hanya kepada Allah,RasulNya dan orang-orang mukmin.
 
Pengertian Wala ‘ ialah memberi pertolongan,mencintai, mengasihi, menghormati dan bersama dengan golongan yang dicintai itu zahir dan batin. Wala’ hanya kepada Allah,RasulNya dan orang-orang mukmin.

 إنما وليّكم الله ورسوله والذين ءامنوا الذين يقيمون الصلوة ويؤتون الزكوة وهم ركعون
Maksud : “Sesungguhnya penolong kamu hanyalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan solat dan menunaikan zakat,seraya mereka tunduk (kepada Allah).”-Al-Maidah,55-

Hubungan baik dengan bukan Islam tidak akan menjadi masalah sehinggalah apabila sebahagian dari orang Islam terlalu lunak hati dengan orang kafir.

“Wahai orang2 yang beriman sesiapa diantara kamu berpaling tadah dari agamanya,maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Dia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia,mereka pula bersifat lemah lembut terhadap orang2 yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang2 kafir…” -Al-Maidah,54

Dari Jabir Bin Abdillah Al-Bajli bahawa Rasulullah S.A.W membai’ahnya agar “Memberi nasihat kepada semua muslim dan berlepas diri(bara’) dari semua kafir.” -Riwayat imam Ahmad.

Segala agenda dalam kehidupan pemuda muslim sepatutnya hanya bercorakkan kewajipan-kewajipan ini tanpa menyeleweng dari landasannya. Moga para pemuda menyedari hakikat ini dalam usaha membangkitkan ummat yang sedang parah.

*sumber rujukan: buku  حتى يعلم الشباب karangan Abdullah Naseh Ulwan

0 Komen:

Spoiler Untuk lihat komentar yang masuk:

Post a Comment

 
Copyright © 1433H | 2012M. AIM | Membina Generasi Harapan . Hak cipta adalah terpelihara.
Laman ini dibangunkan oleh Unit Media Akademi Ikatan Muslimin