stam

stam
Home » , , , » Hanya gerhana, belum terbenam matahari

Hanya gerhana, belum terbenam matahari

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang

  3/3/1924. Tarikh yang amat gelap bagi setiap insan yang bergelar muslim, sebuah organisasi atau sistem pemerintahan islam yang telah wujud lebih daripada 1300 tahun dimansuhkan begitu sahaja. Tanpa sebarang peperangan atau penghapusan mana-mana tamadun islam sistem ini terkubur begitu sahaja hasil daripada tipu daya pihak kuffar dan syaitan. Sistem inilah yang pernah berdiri megah menaungi umat islam dahulu, sistem inilah yang melindungi setiap insan yang mengucap kalimah syahadah dan sistem ini juga adalah sunnah daripada para sahabat yang diredhai Allah. Sistem yang sudah hilang ini yang satu ketika dahulu pernah dibangga-banggakan oleh muslim dikenali sebagai sistem khilafah.

(Gambar Khalifah diusir dari istananya)

90 TAHUN KEMUDIAN

  Setelah berlalu satu tempoh yang panjang, umat islam mula dibuai oleh mimpi yang indah. Terperangkap dalam tipu daya dunia yang fana. Mereka mula melupai bahawa satu ketika dahulu kita mempunyai empayar yang pernah menawan 2/3 dunia, kita pernah berdiri sebagai empayar yang disegani rakan dan ditakuti musuh, empayar yang berdiri tanpa bantuan orang lain dan sebuah empayar yang menjadi rujukan dunia. Kini kita melihat negara barat seolah-olah merekalah segala-galanya. Dengan kemajuan mereka dan kewangan mereka yang seolah-olah kelihatan tidak terhad. Kita berasa takjub kepada mereka walhal satu ketika dahulu kita lebih hebat berbanding mereka.

  Kini kita hidup tanpa bayangan khilafah, umat islam mula diserang sana sini. Tanpa sesiapa yang membela nasib umat tercinta ini. Kaum Rohingnya di Myanmar dibunuh dengan penuh kejam, kaum Palestin yang terpaksa hidup sebagai pelarian di negara sendiri dan juga kaum Syria yang ditindas dengan penuh kejam. Ini tidak termasuk dengan ancaman ideologi seperti Liberalisma,Syiah,LGBT dan lain-lain. Sebagaimana yang kita dapat lihat pada isu tuntutan COMANGO baru-baru ini. Ke manakah perginya pembela umat ini? Ke manakah perginya khalifah yang tugasnya adalah untuk memelihara umat islam?
Umat Islam Rohingya



Umat Islam Syria

ADAKAH KAU LUPA?

  Di zaman pemerintahan khalifah terakhir Bani Abassiyah, sungguhpun kerajaan Islam ketika itu terlalu lemah namun diriwayatkan berlaku satu peristiwa yang mengaibkan seorang individu Muslim di negara asing sehingga khalifah yang lemah itu mampu mengerahkan bala tentera Islam ke negara tersebut semata-mata kerana menebus maruah seorang Muslimah yang dizalimi. Kisahnya:

  Seorang perempuan Islam berniaga di sebuah negara bukan Islam. Kemudian perempuan tersebut terjatuh sehingga sebahagian auratnya dilihat oleh orang-orang kafir lalu diejek-ejek dan ditertawakan oleh orang-orang kafir tersebut. Perempuan itu mengadu dengan berteriak "wa Muktasima, wa Muktasima" (Wahai Muktasim, Wahai Muktasim). Kemudian orang kafir mula mengejek muslimah tersebut dengan mengatakan "Adakah kau ingat bahawa Khalifah kau akan datang sejauh ini untuk membela kamu?".

  Kejadian ini dilihat oleh seorang lelaki Islam lalu beliau datang ke Baghdad mengadu kepada Khalifah al-Muktasim tentang penghinaan yang diterima oleh perempuan Islam tersebut. Apabila sampai kepada pengetahuannya, Khalifah al-Muktasim berkata "Labaik ya ammah" (Ya wahai ibuku). Lantas al-Muktasim mengarahkan tentera Islam menuju ke negeri tersebut, menyerang dan menawan dengan sebab seorang perempuan Islam dihina. Cuba bayangkan, demi izzah seorang muslimah. Demi maruah seorang muslimah, seorang khalifah sanggup mengisytiharkan perang terhadap sebuah negara dan menghantarkan hampir semua bala tentera beliau.

DIMANAKAH PEMBELA UMAT PADA HARI INI?

  Kini, berapa banyak Muslimah yang dicabul kehormatannya oleh kuffar ? Berapa banyak Muslimah yang berteriak meminta tolong dari kezaliman yang dideritanya? Berapa banyak kaum Muslimin yang ditawan pemerintahan kafir maupun pemerintahan murtad ? Bukankah sudah terdengar teriakan mereka dari penjara di Guantanamo (Cuba), Abu Gharib (Irak), Bagram (Afghanistan), Gaza (Palestina) dan penjara-penjara Amerika dan Inggris di seluruh dunia. Dimanakah Khalifah hari ini?

HANYA GERHANA BELUM TERBENAM MATAHARI

  Jangan berasa lemah dan jangan berasa hina, kerana kita adalah yang paling mulia andaikata kita beriman. Pembantaian dan penindasan yang terjadi ini tidak akan kekal lama. Kesedaran umat islam semakin hari semakin meningkat, jiwa-jiwa pemuda yang ikhlas dalam mendirikan agama ini mula bertambah dengan mendadak. Mana mungkin seorang muslim akan redha hidup tanpa bayangan khilafah. Pelbagai jemaah mula merancakkan aktiviti dakwah dan tarbiyyah mereka untuk menyedarkan umat ini. Umat ini masih mempunyai harapan. Kita adalah harapan Ummah.
Islam akan bangkit mengalahkan kuffar seperti matahari yang timbul menerangi kegelapan malam


"Saudaraku,Janganlah engkau putus asa, kerana putus asa bukanlah akhlak seorang muslim. Ketahuilah bahawa kenyataan hari ini adalah cita-cita semalam, dan cita-cita hari ini adalah kenyataan hari esok. waktu masih panjang dan hasrat untuk wujudnya kedamaian masih tertanam dalam jiwa masyarakat kita, walaupun fenomena-fenomena kerosakkan dan kemaksiatan menghantui kita. Yang lemah tidak akan lemah buat selama-lamanya dan yang kuat tidak akan selamanya kuat."
                                                                                       Hassan Al-Banna

0 Komen:

Spoiler Untuk lihat komentar yang masuk:

Post a Comment


 
Copyright © 1433H | 2012M. AIM | Membina Generasi Harapan . Hak cipta adalah terpelihara.
Laman ini dibangunkan oleh Unit Media Akademi Ikatan Muslimin