stam

stam
Home » » Persediaan Sebelum Menghadapi Bulan Ramadhan

Persediaan Sebelum Menghadapi Bulan Ramadhan

Sedar atau tidak, kita sebenarnya sedang menghampiri bulan yang mulia ini. Pada bulan inilah segala pahala amalan kita akan dilipatgandakan, syaitan dibelenggu dan pintu keampunan dari Allah terbuka luas. Maka sebagai seorang yang sedar akan kelebihan bulan yang mulia ini, kita harus membuat persediaan yang secukupnya untuk mengutip semua keberkatan yang terdapat dalam bulan Ramadhan. Antaranya :-


1) Berdoa di bulan rejab dan sya'ban.

«اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ، وَبَارِكْ لَنَا فِي رَمَضَانَ»


2) Memperbanyakkan doa meminta keampunan daripada Allah.

3) Mengambil berat tentang al-Quran.

4) Melatih sifat pemurah.


 Daripada Ibnu Abbas R.Anhuma berkata:Adalah Rasulullah SAW paling pemurah di kalangan manusia dan ia menjadi lebih pemurah jika pada bulan Ramadan selepas bertemu Jibril dan Jibril bertemu dengannya pada setiap malam daripada Ramadan untuk tadarus al-Quran. Adalah Rasulullah SAW lebih murah dan dermawan daripada angin yang bertiup ketika bertemu Jibril. (riwayat al-Bukhari (1902) dan Muslim (6149)


5) Menjaga percakapan, kurangkan daripada menipu.

6) Membanyakkan puasa sunat.


Aisyah r.a. pula menceritakan; “Rasulullah s.a.w. kadang-kadang terus-menerus berpuasa hingga kami menganggap beliau tidak berbuka langsung, dan kadang-kadang beliau terus-menerus berbuka hingga kami menganggap beliau tidak berpuasa langsung. Namun demikian, aku tidak pernah melihat Rasulullah berpuasa sebulan penuh melainkan pada bulan Ramadhan, dan aku tidak pernah melihat beliau paling banyak berpuasa sebagaimana beliau berpuasa di bulan Sya’ban”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim).

SELAMAT BERAMAL !! MUMTAZ UNTUK UMMAH !!


0 Komen:

Spoiler Untuk lihat komentar yang masuk:

Post a Comment


 
Copyright © 1433H | 2012M. AIM | Membina Generasi Harapan . Hak cipta adalah terpelihara.
Laman ini dibangunkan oleh Unit Media Akademi Ikatan Muslimin